CykelGenomNorge2010

Nordkap – Lindesnes

Dag 20

1 kommentar

Äntligen dags för sista dagen. Jag visste att det skulle bli en tuff dag men jag var fast besluten att jag skulle lyckas ta mig de uppskattningsvis 170-180 kilometerna till Lindesnes. Jag hade satt klockan och vid 8 hade jag packat ihop ett genomvått tält och all packningen var på cykeln för sista gången. Snabbt cyklade jag ner till färjelägret. Jag hade en förhoppning om att båtarna skulle börja gå runt 8 på morgonen. Båtarna skulle inte börja gå alls visade det sig. Sista båten hade gått den 6:e Augusti. Jag var altså tvungen att cykla runt. Det positiva var att det förmodligen skulle gå att cykla den vägen som jag tänkt. Det negativa var att det var ca 20 km omväg. Det var bara till att börja cykla. Efter bara några minuter kommer jag ikapp en tysk cyklist som jag sedan höll ihop med hela dagen. Han skulle cykla till Kristiansand. Min fru skulle hämta mig vid Lindesnes. Jag hade en förhoppning att det inte skulle bli så jättesent. Dagen gick snabbt när man hade någon att cykla och prata med. Tyvärr gick inte milen lika snabbt. Eller rättare sagt, milen tickade på men Lindesnes var fortfarande långt borta. Strax innan Kristiansand kunde jag konstatera att jag skulle ha cyklat ca 150km när jag kommer fram till staden. Det är då ungefär 70 km kvar till Lindesnes fyr. Klockan skulle passera midnatt med råge innan jag kommit fram. Jag känner att jag definitivt har krafter till att cykla hela vägen idag. Frågan är om det är värt det. Vi har redan hela natten framför oss i bilen. Om jag ska ta mig till fyren kommer vi inte att komma hem förren sent på söndag eftermiddag. Barnen ska på dagis och min fru ska jobba på måndag. Det är nu jag fattar beslutet att det inte är värt det. Det finns inget mer att bevisa. Bedriften kommer inte att bli mindre för att jag inte cyklar de sista 70 km. Jag kommer däremot att växa och kunna känna stolthet för att jag faktiskt kan inse när det är nog och sätta familjen i första rummet. Hade detta varit för några år sedan hade jag aldrig fattat samma beslut. Det handlar inte om att slå något rekord utan det handlar om en fantastisk upplevelse som under 20 dagar har inneburit smärta, plågor, glädje, förtjusning och fantastiska minnen för resten av livet. Dessa upplevelser kommer inte att vara sämre eller försvinna för att jag stannar i Kristiansand. Jag ringer min fru och ber henne hämta mig. Gemensamt åker vi till Lindesnes och tittar på fyren. En fantastisk resa har nått sitt slut.

Km idag: 149
Totalt km: 2878

Dag 19

Inga kommentarer

Att vakna till en skinande sol är underbart. Jag visste dessutom att dagen skulle börja med mycket nerförsbackar vilket inte är helt fel. Det som behövde göras innan jag kunde rulla var ett ekerbyte. Det var den 6:e ekern som nu hade gått av. Jag har redan bestämmt mig för att jag ska skaffa ett nytt hjul till nästa år. Det ska bli en riktigt stabil fälg med rejäla ekrar som jag kan lita på. När jag bytt ekern och ska montera kransen igen så känns det lite underligt. Jag sätter tillbaka hjulet på cykeln och provcyklar. Resultatet blir att kedjan hoppar och slänger när jag inte trampar. Det är något fel med lagret. Efter lite meckande konstaterar jag att jag måste till en cykelverkstad. När jag inte trampar så rullar inte kedjan med utan den slakar tills kedjespännaren blir så spänd att den orkar spänna upp kedjan igen. Det blir en ganska jobbig cykling nerför eftersom jag aldrig kan vila utan måste trampa konstant. Närmsta cykelverkstad är 20km bort i Skien. Väl framme frågar jag mig fram till en sportaffär. Visst kunde de fixa min cykel, det tar ungefär en vecka. En vecka? Jag vill ha den fixad nu! Jag blir hänvisad till en renodlad cykelaffär. Killen visar med hela armen åt vilket håll jag ska ta mig och förklarar vägen. Väl ute ur affären får jag inte riktigt ihop det. Det ser inte ut som han i butiken beskrev det. Efter ungefär en timmes cyklande fram och tillbaka i centrum så hittar jag till cykelhandlaren. Killen i butiken pekade med hela armen i motsatt riktning till dit jag skulle. Smart tänkt! När jag beskrivit problemet får jag rekomendationen att köpa nytt hjul från 800 NOK. Reparation går nästan på samma pengar. Där ryker mitt projekt med att hitta ett perfekt hjul. Lika bra att ta vad som erbjuds. Efter ytterligare en dryg timme sitter det nya hjulet på plats. Drygt 3 timmar sen kan jag rulla iväg. Efter ett tags cyklande börjar det regna. Regnet kommer att fortsätta hela dagen och natten. Jag väljer att cykla lite mindre vägar eftersom det är fredag eftermiddag och ganska mycket trafik. Tyvärr blir jag bitvis tvungen att ge mig ut på E18 vilket känns som rena självmordet mitt i rusningstrafiken. Efter ett tag kommer jag på ”Nationell cykelrutt 1″ som går runt hela Norges kust från Svinesund till Kirkenes. Denna rutt innebär 2 färjor på den sträcka som jag ska cykla. Eftersom jag kommer sent blir jag tvungen att cykla en omväg eftersom färjorna slutat gå för dagen. Det är en viss känsla i at cykla i pannlampans sken på små krokiga vägar. På ena sidan har man mestadels vatten och på den andra är det oftast bergvägg. Det går mycket upp och ner. Det är spännande att cykla i branta nerförsbackar när det regnar så kraftigt att sikten är maximalt 5 meter framför cykeln. Klockan 1 på natten bestämmer jag mig för att lägga mig strax innan det andra färjelägret. Jag är inte särskilt sugen på att cykla flera mil till i omväg och samtidigt inte veta om det går att cykla där jag tänkt cykla.

Km idag: 133
Totalt km: 2728

Dag 18

Inga kommentarer

När jag vaknade var det gråmulet men det regnade inte. Dock var det mesta lite småfuktigt när jag packade ihop. Trots det lite tråkiga vädret gav jag mig iväg med ett strålande humör. Här ska det matas kilometer. När jag kom fram till Hönefoss valde jag att cykla genom centrum. Ett dumt misstag. Hittade skyltning mot väg 35 som jag följde. Helt plötsligt fick man inte cykla på den vägen. Nyligen var det skyltat med cykelbana och nu var det slut. Inga skyltar som tipsade om hur man skulle cykla vidare. De vägar jag kikade på i gpsen slutade ute i något industriområde. Jag hade beslutat mig för att inte cykla tillbaka hela vägen genom Hönefoss. Jag hittade en väg som inte skulle bli allt för lång omväg. Det var en relativt backig grusväg men jag kom rätt tillslut. När jag sedan kom till Hokksund så följde jag bara väg 35. Helt plötsligt får man inte Cykla på den heller. Ingen hänvisning för cyklister vart man ska ta vägen. Återigen hittade jag en alternativ väg som jag kunde ta. Denna gång var det en bra väg. Varför kunde man inte skyltat denna väg för cyklister? Det är väldigt många ”riktiga” cyklister, såna med dyra cyklar och kläder med tuffa märken från något fint stall på som inte kan hälsa när man möts. Men det är klart, jag är ju bara en såndäringa avart av cyklist som inte riktigt passar in i cykelsammanhang. Detta har jag även märkt av hemma. När jag köpte min racer så hade jag inga cykelkläder utan var ute och cyklade i vanliga träningskläder. Knappt någon cyklist hälsade. Så när jag köpt cykelkläder då hälsade de flesta. Måste man passa in i ett speciellt mönster för att vara värdig att bli hälsade på? Som tur är finns det undantag. Idag mötte jag en trevlig cyklist som hängde på åt det håller jag skulle. Det blev ett trevligt avbräck från ensamcyklingen. Mitt tempo ökade dessutom en del vilket var skönt. Det är så lätt att tappa tempot när man varit ute såhär länge. Jag tackar så mycket för sällskapet. Strax efter vi delat på oss började det regna rejält. När jag kom fram till Hvittingfoss var jag genomblöt och stannade till för att äta. Det blev ett ganska långt besök i gatuköket då det fortsatte att regna. När regnet minskade passade jag på att ge mig av. Tänkte cykla några km till och sedan slå läger. När jag väl fått upp temperaturen så kändes det helt okej att fortsätta. Det blev hela 30km till och då passerade jag ett litet fjäll på vägen med en stigning på 250 höjdmeter. När klockan blev 0:30 och jag hittade en bra tältplats gav jag upp även om jag kunnat cykla ett bra tag till. Det är något visst med att cykla i pannlampans sken men jag får ju spara lite till imorgon också:-D

Km idag: 169
Totalt km: 2595

Dag 17

1 kommentar

image

image

Sitter just nu i mitt tält och dricker te och lyssnar på prasslet av regn mot tältduken. Det är riktigt mysigt faktiskt så länge solen skiner imorgonbitti. Något som inte är mysigt är nämligen att packa ihop fuktiga saker. När jag nu ska summera dagen har den varit riktigt bra. Jag har nu kommit ifrån gudbrandsdalen, passerat Lillehammer och har stannat ca 30 km innan Hönefoss. Det har varit bra vägar även om det blivit en hel del höjdmeter. Den enda sträcka som inte var bra var den strax innan Moelv. Jag cyklade på en hyfsat fin, asfalterad väg och följde en skyltad cykelrutt. Efter ett tag visade skyltarna att jag skulle svänga av från den fina vägen och ner på en något mindre asfalterad väg. Jaha tänkte jag, den är väl mindre trafikerade så det är därför de skyltar den för avståndet var ungefär detsamma. Efter några hundra meter med hyfsad nerförsbacke började helskottat. Grusväg. Inte vilken grusväg som hellst heller utan en som man höll på att hyvla. Detta innebär att ena halvan av vägen består av en massa gropar och den andra av ca 2-3cm mjuk grus. Till råga på allt så var det ganska blött så även om man cyklade på den fasta sidan (vilket var det enda som var möjligt om man inte ville vurpa) så sjönk man ner ca 0,5cm i vägen. Alla som cyklat på en sådan väg vet hur mycket kraft det suger. Horribelt. När jag kämpat mig fram en stund så kommer nästa idioti. En liten backe som jag inte kunde cykla i. Den var så brant att även på lägsta växel och full kraft så stod jag stilla. Jag fick hoppa av och asa upp cykeln. Det var en backe som hade varit rolig med en mtb men inte med en långfärdscykel. Vem f_n har kommit på att dra cyklister över denna hemska väg när det finns fina asfalterad vägar? Som tur var så var det bara en sträcka på 10km. Nu ska jag krypa ner i min sovsäck som snabbt blir varm och mysig för att somna så där härligt utmattad som man blir efter en hel dags cykling.

Km idag: 155
Totalt km: 2426

Dag 16

1 kommentar

image

Cyklade in till Dovre centrum vilket bara var ett par kilometer och åt lite frukost. Cyklade vidare och efter ytterligare några km kom en mack där jag kunde fylla vatten och gå på dass. Aha, här finns det dush i källaren. Kanske skulle passa på, en riktig dush är inte att föraktar efter alla handfatstvättningar och supervarma fjällbäcksbad. Orkar inte gå tillbaka till cykeln utan går in och duschar direkt med lite papper att torka mig med och handtvål att tvätta mig med. 20Kr för 6 minuters njutning. Det är inte var dag det är så billigt. Min förhoppning om att sakta rulla utmed gudbrandsdalen och njuta av ett svagt medlut omintetgjordes relativt snabbt. E6 hade cykelförbud och jag tror att det är så hela vägen till Oslo nu så det blev till att ta småvägar. Dessa följer inte E6 särskilt väl, höjdmässigt iaf. Vägen jag tog gick mellan gårdarna på bergssidan. Varför kan de inte bygga sina hus i samma nivå? Det är ganska jobbigt att cykla 300 höjdmeter på en smal halvtaskig grusväg. Nåja, förhoppningen är att man ska kunna njuta av vägen ner men inte det heller. Det var så brant och väldigt skarpa serpentiner så jag fick hålla bromsen konstant. Jag fick trycka så hårt och länge att händerna värkte ordentligt när jag väl var nere. När det började mörkna var det väldigt svårcyklat eftersom det fanns en hel del gropar i vägen. Jag fick den ljusa idén att använda pannlampa. Det fungerade kanon och vägen lös verkligen upp så jag kunde se och undvika ojämnheterna. Nackdelen var att min cykelhjälm inte är anpassad för pannlampa. Detta resulterade i att nackremmen på hjälmen skar ner i nacken, lampan lös rätt ner i backen och för att kompensera detta hade jag en hållning utan dess like. Att ta av hjälmen var inte att tänka på då jag tidigare under dagen fått ett stenskott i bakhuvudet. Som tur var tog det i hjälmen men det ger en tankeställare om varför man har hjälmen. Jag tror knappast att jag behöver nämna att jag hade duktigt ont i nacke och axlar när jag la mig. Vägen jag cyklade på saknade helt tältplatser, rastplatser och fikaplatser. Till slut hittade jag en traktorväg som inte lutade allt för mycket och där traktorn skulle komma förbi även om jag satt upp mitt tält. Det är högsäsong för traktorerna här så det är säkrast att ha dem i åtanke när man väljer tältplats.

Km idag: 136
Totalt km: 2271

Dag 15

Inga kommentarer

image

image

image

image

Vilken natt! Jag började med sovsäck och sovsäckslakan. Jag huttrade halvt ihjäl mig. Tog fram min sea to summit thermal reactor. Det är typ ett fleeceinlägg till sovsäcken som ska öka temperaturen med upp till 8 grader. Det har funkade suveränt under hela resan, även längst upp i norr men inte här. Jag huttrade fortfarande. Inte lika mycket men tillräckligt för att inte kunna sova. Tog  på mig en massa kläder. Nu huttrade jag så lite så att det fanns en chans att somna. Plötsligt vaknar jag av ett ljust sken som spred sig i tältet. Det var solen som gassade på för fullt och omgående blev jag varse om hur mycket jag svettades. Klockan var nu runt 8 och hur mycket sömn jag faktiskt fick vet jag inte. Kände mig trots allt hyfsat pigg. Under dagen har det hänt några stora saker som är värda att nämna. 2000 km är passerade. Jag har köpt en diskborste. Varför då kanske ni undrar? Jag har ju en disksvamp med mig. Jo, det är så att mina sportdrycksflaskor började få en säkerligen ofarlig men ändock något ofräsch bakterieodling på insidan. Små gröna prickar som växte för var dag. Tanken på att dricka vatten och sportdryck ur en bakterieodling(eller vad det nu var som växte) var inte så tilltalande. Trotts den coola designen med lite gröna prickar så är de nu avlägsnade med hjälp av en gul ICA original diskborste. En annan och betydligt mer tänkvärd händelse var den bilist som stannade och frågade vad jag hade för problem med cykeln. Han hade sett att jag stod och tittade på min cykel och vände runt och körde tillbaka. Dessutom stannade han på E6 så att lastbilarna fick stanna och gissa om det tutades. Det kan vara något att ta efter, kanske inte parkeringen men att fråga om någon behöver hjälp. Kanske inte alltid, men någon gång ibland. Denna dag har även gått i motlutets tecken. Från de ca 150 meterna jag började på så har jag nu passerat Dovrefjället på 1030möh. Det var dock inte särskilt jobbiga höjdmeter eftersom de var fördelade på nästan 100 km. Snön fanns kvar på sina ställen men dock inte lika mycket som i de norra delarna av landet. Nu har jag kommit ner på 477 möh och fick i princip de sista 30 km gratis idag.

Km idag: 153
Totalt km: 2135

Dag 14

2 kommentarer

image

Då jag vaknade och skulle krypa ut ur tältet förstod jag varför det kändes som att tältpinnen var på väg in i min sko igår kväll. Pinnen satt med den trubbiga änden i marken. Nu börjar vägvalen bli lite kluriga så jag tog fram min karta från norska cykelförbundet. Genast såg jag mitt andra misstag. Jag var på fel sida om trondheimsfjorden. Jag kollade aldrig kartan igår utan förutsatte att jag skulle följa skyltningen mot Trondheim bara.Inte konstigt att jag tyckte det var ett knepigt vägval för cyklister. Väl framme i Trondheim var jag tvungen att cykla inom nidarosdomen. Nidaros betyder för övrigt ”vid floden nidars  mun” eller något liknande. Google eller wikipedia det så får ni veta mer exakt. Trondheim å andra sidan betyder något annat. Originalnamnet, Trondhjem betyder ungefär ”det goda livets hem”. Ja, det låter inte helt illa. När jag nu briljerat med mina kunskaper men även min svaghet, att även jag inte är helt felfri även om säkert många trodde det tidigare :-)så kan jag återgå till trafiken. Jag har under dagen följt E6 även efter Trondheim. Enligt min karta är det rekomenderad cykelväg. Större delen har varit kanon då det varit skyltat med cykelväg som faktiskt har gått mestadels parallellt med den stora vägen. Nu på slutet efter Stören så finns inga sådana mindre alternativ. Det är föga roligt att cykla på en tungt trafikerad väg utan nämnvärd väggren. Efter ett antal kilometer såg jag en väg som jag kollade upp på gps:en. Den såg ut att leda mig åtminstone några kilometer längre fram utan att jag behöver ligga på E6 och cykla. Vilken tur att jag kollade lite noggrannare. På dessa kilometer så ledde den en över en mindre kulle på närmare 400 höjdmeter. Kunde blivit spännande. Jag får nog fortsätta på E6 ett tag till. Lägg märke till den snygga cykeln som står parkerad till höger om ingången till domen. Fotot taget under inringningen till gudstjänst. Även dessa klockor ligger i lä mot Hurtigrutens tuta även om det är bra klang i dem.

Km idag: 134
Totalt km:1982

Dag 13

1 kommentar

image

Återigen började dagen med att byta eker. Jag märkte att det var betydligt enklare att byta en än två. När två har gått av så är det lite bekymmer (för en amatör) att få hjulet rakt igen. Med bara en så var det inga konstigheter. Hela dagen var det gråmulet och emellanåt kom det några regnstänk. Morgonen var riktigt seg att cykla, eller rättare sagt runt lunchtid eftersom jag kom iväg vid 11 tiden. När jag är ute och cyklar låter jag alltid kroppen styra sömnbehovet. Just nu sover jag ungefär 10 timmar per natt vilket jag tror kroppen behöver. Segheten har förmodligen många faktorer men en bidragande orsak är säkerligen en liten elak förkylning som börjar göra sig påmind. Stannade till i Namsos och åt lunch. Lyxade till det med kaffe och mjukglass på maten. Nu blev allt genast enklare. Benen kändes starkare och halsen klarnade. Det märks att man börjar komma ner mot mer tätbebyggda områden. CD skivorna i vägkanten (man kan undra vad norrmännen sysslar med eftersom de slänger så ofantligt många skivor i vägkanten) börjar minska eller så är det bara det att all annan skräp blivit så mycket mer. I norr var det mest skivor och pantflaskor och nu en massa annat också. En annan sak som förändras är skönheten. Hitintills har det varit möjligt att ta en duktig fotograf och be honom ta en vykortsbild precis var och närsomhellst under min resa. Så är det inte längre. Naturen blir mindre spektakulär och skogen börjar ta över. Därmed inte sagt att det saknas vykortsvyer, de har bara gått från ett konstant tillstånd till ett mer tillfälligt så som utsikten från min fiKaplats utmed vägen som är med på bild. E6 börjar också ändra karaktär. Tätare trafik och bitvis blir det motorväg och motortrafikled. De två sistnämnda innebär en massa omvägar för mig. Igår kväll efter 11 så blev jag dragen genom levanger centrum. Jättekul med en massa fyllekommentarer…… Eller inte. När jag cyklade på E6 kom det plötsligt en hund springandes. Efter kom en kvinna och efter henne kom gubben med bilen. Flera bilar fick stanna för hunden som inte kände för att bli kopplad. När de väl lyckades koppla hunden hördes från andra sidan vägen ”Har du ikke pli på byrackan?”. Kommentarerna haglade och det var nästan så jag trodde gubben på andra sidan gatan skulle få på truten. Det är konstigt att vissa människor måste lägga sig i. Tätheten i bebyggelsen och den höga trafikmängden gör det också svårare att hitta tältplats.

Km idag: 166
Totalt km: 1849

Dag 12

2 kommentarer

Dagen börjar med enkel cykling utmed en vacker kust. Även denna dag skall jag åka färja. Detta blir förmodligen den sista färjan under denna resa såvida det inte blir färja hem sen men det räknas inte. När färjan kommer in och bilarna börjar rulla av ställer jag mig snällt vid sidan om rampen och väntar. Jag ser att det är någon som går och tar betalt i bilkön. När alla bilar rullat av rullar jag på och ställer cykeln. Går upp i salongen och sätter mig och väntar. De kommer alltid upp i salongen och kollar så att alla har biljett. Dock inte denna gång. Förlåt för att jag har syndat och undvikit att betala 29nok för en färja jag åkt. Jag lovar dyrt och heligt att det inte skall upprepas. Hmm, lovade jag inte det när jag inte betalade för båtresan ut till treriksröset förra året också? Men det var ingen bilfärja så det räknas väl inte då eller? Nåja, en syndare straffas oftast omedelbart så också jag. Under kvällen hör jag ett litet ploink från bakhjulet och så var det åter dags att mista en eker.

Km idag: 162
Totalt km: 1683

Dag 11

1 kommentar

image

Detta blev en morgon med mycket att göra. Jag brukar kika runt lite kring tältplatsen när jag kommer ur tältet. Bara några meter från tältet hittade jag lite kantareller. Mums, stekta kantareller till frukost låter inte helt fel. Till kantarellerna blev det stekt korv och en kopp kaffe. Nu skulle jag fixa till ekrarna på bakhjulet. När jag gick över vägen till en liten bäck för att tvätta av mig oljan kom jag på den briljant idén att jag skulle skölja igenom alla kläder också. Solen stekte ju från himlen så det torkar fort. Även om det blev en sen start på cyklingen så fick jag mycket gjort på morgonen. Dagen passerade med relativt lätt cyklingen och några färjor. Jag stannade även vid en cykelhandlare som justerade mitt bakhjul. WStrax innan färjeläget i tjötta kollade jag tidtabellen och konstaterade att det började bli ont om tid till sista färjan för dagen. Ökade tempot något och efter en liten stund kom jag ut till en flack kuststräcka där motvinden slog emot mig. Även om det blev tufft så hade jag hyfsad marginal när jag kom fram. Väl på färjan kollade jag hur jag skulle cykla lite längre fram. Konstaterade att det bara var 17km till nästa färja och endast 65min till sista avgången för dagen. Inga problem med en normal cykel men med en fullastad packåsna och 130km i benen redan så blev det tufft. Färjan kom iland ca 10min försenad så det underlättade inte precis. Regn och motvind är faktorer som knappast behöver nämnas eftersom de tillhör när det är brådis. Som värsta tempocyklisten kämpade jag på och hade ett par minuters marginal när jag kom fram. Jag var helt ensam på färjan. Inte var dag man har en hel bilfärja för sig själv.

Km idag: 154
Totalt km: 1521